
Świetlica szkolna - wrzesień i październik
We wrześniu w sposób szczególny otoczyłyśmy opieką i uwagą pierwszoklasistów, dla których wszystko było nowe, nieznane, niewiadome. Nasze działania miały na celu tworzenie przyjaznych warunków do poznania nowych miejsc, osób i zasad oraz niesienie różnorodnej pomocy w chwilach niepewności lub braku potrzebnych informacji.
Podczas wspólnych spotkań:
- przedstawiałyśmy zasady działania świetlicy, jej regulamin, ze szczególnym uwzględnieniem zgłaszania wejść i wyjść,
- mówiłyśmy o rozkładzie dnia, a więc o czasie wspólnych zajęć i czasie swobodnej zabawy, o przerwie śniadaniowej i czasie przygotowań do wyjścia na lekcje,
- prezentowałyśmy różne formy spędzania czasu w świetlicy oraz zabawki, gry i inne sprzęty służące zabawie,
- organizowałyśmy zabawy sprzyjające wzajemnemu poznaniu się, zabawy integracyjne i muzyczno-ruchowe,
- prowadziłyśmy pogadanki na temat zasad bezpiecznej zabawy, zarówno w salach, jak i w ogrodzie, na boisku i na placu zabaw,
- rozmawiałyśmy o obowiązku porządkowania miejsc zabawy i dbania o wspólną własność,
- zaznajamiałyśmy z regułami bycia razem, mówiłyśmy o życzliwym stosunku do kolegów i koleżanek oraz o zasadach zachowania podczas wspólnych zajęć.
Wszystkie powyższe działania realizowałyśmy także podczas spotkań z uczniami starszych klas, którym po dwumiesięcznej przerwie należało wiele spraw przypomnieć.
Wakacyjne wspomnienia
Pierwsze chwile po wakacjach upłynęły nam na opowieściach o letnich przygodach, przeżyciach i wrażeniach. Wspominaliśmy miejsca wypoczynku, piękno i różnorodność widzianych krajobrazów, osobliwości przyrody, niezwykłość zabytków oraz wyjątkowe zdarzenia. Mówiliśmy o przywiezionych pamiątkach, zarówno tych kupionych, jak i znalezionych. Oglądaliśmy zdjęcia, czytaliśmy krótkie opowiadania o tematyce wakacyjnej, śpiewaliśmy „Bardzo zieloną piosenkę”, rozwiązywaliśmy łamigłówki i kolorowaliśmy wakacyjne obrazki.
Cała świetlica czyta dzieciom
Wzorem lat ubiegłych, rozpoczęłyśmy akcję czytania książek we wszystkich grupach wiekowych. W tym roku są to m. in.:
- A. Lindgren "Lotta z ulicy Awantórników"
- T. Trojanowski "Kocie opowieści"
- M. Kownacka Plastusiowo
- E.J. Groch "Łazik i Klara"
- P. Beręsewicz "Co tam u Ciumków"
- A. Maleszka "Magiczne drzewo"
- E.J. Groch "Łazik i Klara"
- C.S. Lewis "Książę Kaspian"
Higiena
W pierwszym miesiącu pobytu w szkole poświęciłyśmy nieco uwagi higienie. W szkole została zorganizowana akcja „Czyste ręce”. W toaletach pojawiły się obrazki i informacje prezentujące sposób dokładnego mycia rąk oraz momenty, kiedy umycie rąk jest konieczne. Akcja objęła całą szkołę, a więc także świetlicę. Podczas zajęć rozwiązywaliśmy zagadki „Higiena i zdrowie” oraz rozmawialiśmy o codziennej potrzebie dbania o higienę.
Co jeszcze we wrześniu?
Pod koniec września zaczęliśmy obserwować i podziwiać pierwsze oznaki jesieni. W naszych salach pojawiły się wrzosy, dynie, kasztany i żołędzie, a na tablicach jesienne dekoracje. Podczas zajęć zaczęliśmy rozmawiać o bogactwie jesiennej pory roku, wartościach warzyw i owoców, śpiewaliśmy jesienne piosenki, braliśmy udział w zabawach tematycznie związanych z jesienią. Przed nami jeszcze wiele spotkań poświęconych polskiej złotej jesieni, bo to przecież dopiero początek października.
„Rozkład jazdy”
Pod koniec ubiegłego roku szkolnego zaczęła funkcjonować przy naszej świetlicy tablica, z której można wyczytać, w jakim miejscu znajdują się uczniowie z poszczególnych klas. Z uwagi na dużą liczebność zapisanych do świetlicy dzieci i szereg zajmowanych przez grupy pomieszczeń, taki pomocnik wydaje nam się niezbędny i mamy nadzieję, że dobrze pełni swoją rolę.