
Zima w pełni
W kalendarzu zapanowała zima, zatem nie mogło jej zabraknąć na naszych wspólnych świetlicowych spotkaniach. Powstało wiele interesujących prac prezentujących różnorodne jej przejawy oraz powiązane z nią symbole. Ich źródłem były nasze obserwacje i doświadczenia, bo zimowa aura niekiedy pojawiała się w naszym mieście, ale nie tylko. Czytaliśmy zimowe baśnie i opowiadania, śpiewaliśmy piosenki, przeprowadzaliśmy doświadczenia ze śniegiem i lodem, rozmawialiśmy na temat zimowej przyrody, potrzeb i problemów ptaków i leśnych zwierząt, rozwiązywaliśmy zagadki, krzyżówki, łamigłówki i zadania, oraz, jak zawsze, chętnie kolorowaliśmy zimowe obrazki. Nie zabrakło też tematyki sportowej, bowiem zimowe dyscypliny są szczególnie efektowne i często wywołują niezwykłe emocje. Pojawiły się również wesołe, karnawałowe zabawy i związane z nimi elementy.
Tolerancja i szacunek
Tworzenie ozdób i dekoracji świątecznych w naturalny sposób wytworzyło świąteczny nastrój, który zachęcił do rozmów i zajęć poś Pojęcia te początkowo były dla niektórych z nas trudne, ale wyrażające je postawy i zachowania w przystępny sposób wyjaśniały ich znaczenie, a jednocześnie przekonywały o ich wartości w codziennych międzyludzkich kontaktach. W minionym miesiącu poświęciliśmy kilka spotkań na podjęcie rozmów i innych działań zmierzających do uświadomienia doniosłości postawy tolerancji i szacunku oraz ich znaczenia dla osób szczególnie oczekujących tego typu zachowań. Ustaliliśmy, że każdy człowiek zasługuje na szacunek, a występujące pomiędzy ludźmi różnice są naturalne. Nie można z powodu ich istnienia dokonać natychmiastowej negatywnej oceny, nie dając szansy na bliższe poznanie. Aby jeszcze lepiej zrozumieć istotę zagadnień, czytaliśmy specjalnie dobrane opowiadania i bajki, uczestniczyliśmy w scenkach dramowych oraz w spotkaniach z rodzicami i uczniami pochodzącymi z innych państw, którzy w bardzo interesujący sposób opowiadali o swoich krajach i czytali krótkie opowieści w ojczystym języku.
Zabawy językowe
Łamigłówki i zagadki zawsze znajdowały amatorów, sprawiając zadowolenie i radość z ich rozwiązania. Nie inaczej działo się i u nas, podczas zajęć, na których bawiliśmy się językowymi tajemnicami. Uczestniczyliśmy w quizach i grach ortograficznych, uzupełnialiśmy teksty z lukami, rozwiązywaliśmy krzyżówki, wyszukiwaliśmy nieprawidłowości w tekstach, tworzyliśmy łańcuchy wyrazowe i zdaniowe, czytaliśmy łańcuchy językowe, wierszyki i rymowanki ortograficzne oraz opowiadania zawierające przysłowia i związki frazeologiczne. Dobrze się bawiliśmy, a jednocześnie, zupełnie niepostrzeżenie, poszerzaliśmy językową wiedzę i kształciliśmy językowe umiejętności.
Co jeszcze?
- Uczestniczyliśmy w świetlicowym turnieju gry w Dobble,
- Kontynuowaliśmy realizację akcji Poczytaj mi mamo, poczytaj mi tato,
- Słuchaliśmy czytanych książek w ramach akcji Cała świetlica czyta dzieciom,
- Wesoło bawiliśmy się na szkolnym boisku.