
Wrzesień w świetlicy
Witamy w nowym roku szkolnym i zapraszamy do odwiedzania świetlicowej zakładki. Tak jak w poprzednich latach, mamy zamiar co miesiąc opowiadać o tym, co dzieje się w naszej świetlicy: o czym rozmawiamy, co tworzymy, jak spędzamy czas, co organizujemy i w czym uczestniczymy.
Pierwsze kroki
We wrześniu wszyscy stawiamy pierwsze kroki, bez względu na to, czy jesteśmy pierwszoklasistami, czy uczniami klas starszych, czy też nauczycielami. „Rozkład jazdy” poszczególnych dni tygodnia tworzony jest na nowo i dostosowywany do nowych potrzeb, możliwości i wymagań. W ciągu tego pierwszego miesiąca dowiadujemy się, w których salach będziemy przebywać i kto będzie nam towarzyszyć. Witamy się ze starymi znajomymi, poznajemy nowych uczniów i nowych nauczycieli oraz gromadę uczniów rozpoczynających długoletnią szkolną wędrówkę. Poznajemy lub przypominamy sobie formy spędzania czasu w świetlicy, stare i nowe sprzęty, zabawki, akcesoria, gry i klocki oraz sposoby korzystania z nich, a także otaczające szkołę miejsca rekreacji i wypoczynku. Naszym pierwszym krokom towarzyszą „prelekcje” nauczycieli przypominające lub prezentujące świat wszystkich ważnych reguł, zasad i obowiązków, których przestrzeganie jest szczególnie ważne dla zdrowia i bezpieczeństwa wszystkich przebywających w świetlicy osób. Mówimy też o współtworzeniu miłej atmosfery, o życzliwości, kulturze osobistej oraz o szacunku w relacjach międzyludzkich. Tematyka ta stanowi stały element naszej codzienności - jesienią, zimą, wiosną i latem, – ponieważ każdy dzień przynosi sytuacje sprzyjające rozmowom o zasadach koleżeństwa.
Pierwsze zajęcia pierwszoklasistów
Nasze pierwsze wspólne spotkania wypełnione były przekazywaniem informacji na temat różnorodnych „sekretów” świetlicowego życia. Dla naszych nowych uczniów, za wyjątkiem dzieci ze szkolnego oddziału przedszkolnego, wszystko było nowe i być może, niekiedy, niezrozumiałe. Teraz, po upływie miesiąca, jesteśmy przekonane, że dzieci czują się u nas pewnie, a nasze zasady są jasne. Wszyscy w tej chwili wiemy jak wygląda plan pobytu w świetlicy, co robimy razem z paniami, a co podczas swobodnych, koleżeńskich zajęć. Wiemy, że po przyjściu do świetlicy należy się zapisać, a każde swoje wyjście koniecznie zgłosić nauczycielowi. Wiemy, że jest czas przeznaczony na wypicie herbaty, zjedzenie śniadania oraz czas na zabawę na świeżym powietrzu. Wiemy, że wspólne zabawki należy szanować, a przed wyjściem na lekcje uporządkować i odłożyć na miejsce. Co najważniejsze, znamy swoje imiona i upodobania, co zawdzięczamy wspólnym, wesołym, integracyjnym zabawom.
Wakacyjne wspomnienia
Po dwumiesięcznej przerwie w naszych pierwszych rozmowach często powracaliśmy do letnich przeżyć i urokliwych miejsc wypoczynku. Mówiliśmy o pięknych przyrodniczych osobliwościach i interesujących zabytkach. Niektórzy z nas uwiecznili swoje wspomnieniach na kartkach, tworząc za pomocą kredek wakacyjną pocztówkę.